تحلیلی بر شیوه های مبارزه و نقش یاری گرایانه اصناف و بازاریان اصفهان در پیروزی انقلاب ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

چکیده

انقلاب اسلامی یکی از وقایع مهم سیاسی تاریخ ایران است که در 22 بهمن 1357 هـ. ش با مشارکت اکثریت اقشار جامعه به ثمر نشست. این حرکت مهم و بنیادین به‌صورت پیوسته، مستمر و با تکیه بر رهبری امام خمینی صورت گرفت. بازارها به دلیل مرکزیت قطب اقتصادی شهر توانستند در فعّالیّت‌ها و به‌ویژه مبازات انقلابی نقش مهمی را ایفا کنند. به‌علاوه اصناف و بازاریان با ایجاد روابط اقتصادی و پیوند با روحانیت بستر مناسبی را جهت تداوم مبارزات خود فراهم نمودند. درواقع نقش یاری‌گرایانه آنان در پیوند با مردم رقم خورد و همین عامل سبب شد تا اصناف و بازاریان در این مبارزات نقش داشته باشند. این پژوهش به دنبال پاسخی برای این سؤال است که اصناف و بازاریان از چه ابزار و شیوه‌هایی برای مبارزه با حکومت پهلوی استفاده می‌کردند؟ و نقش یاری‌گرایانه آن­ها چه تأثیری در پیروزی انقلاب ایران داشت؟ روش کار در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخان ه­ای، اسناد و مصاحبه‌های تاریخ شفاهی از کَسبه و بازاریان اصفهان می‌باشد. فرض مهم آن است که نهاد بازار اصفهان به دلیل پیوند سنتی با مردم نقش یاری‌گرایانه ای در پیشبرد انقلاب اسلامی ایران داشته است. به‌گونه‌ای که حامی و پشتیبان مردم در این نهضت شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بازاریان و اصناف اصفهان ضمن حمایت از انقلاب اسلامی به شیوه‌ی اعتصاب سراسری کسبه، شرکت در مجالس و منابر، پخش اعلامیه مضره و شعارنویسی و دستگیری و شکنجه بازاریان با رژیم پهلوی مبارزه کردند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An analysis of the fighting methods of the bazaars and the helpful role of guilds in the victory of the Iranian revolution (case study: Isfahan)

نویسنده [English]

  • mahshid sadat eslahi
PhD student of Iran's history after Islam, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
چکیده [English]

The Islamic revolution was one of the important political events in Iranian society, which took place on 22 Bahman 1357 AH with the participation of the majority of the society. This important and fundamental movement was continuous, continuous and based on the leadership of Imam Khomeini (RA) in order to be able to establish Islamic values with a conscious choice. Markets as an institution and public places had various functions in historical developments. In fact, the markets were able to play an important role in the activities and especially the revolutionary battles due to the centrality of the city's economic pole. In addition, guilds and marketers provided a suitable platform for the continuation of their struggles by establishing economic relations and connecting with the people. In fact, their helpful role was established in connection with the people, and this factor caused the people to play a role in these struggles along with the guilds and marketers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pahlavi regime
  • market institution
  • guilds
  • methods of struggle
  • Islamic Revolution of Iran