مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29452320200822The Backgrounds of the development of the theory of the strength of the internal structure of power in the thoughts of Ayatollah Khamenei1. زمینههای تکوین نظریه استحکام ساخت درونی قدرت در اندیشه آیتالله خامنهای(مدظله العالی)1283370000-0002-8149-3876FAمحمد مهدی اسماعیلیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه تهرانمیثم عباسی فیروزجاهدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20200825ا<span style="text-align: justify;"> The Islamic Revolution, by creating a fundamental hiatus on the link between tyranny and colonialism, considered issues such as independence, freedom, relying on neither East nor West slogan, self-confidence, belief in internal capacities and forces, and denial of dependence on foreigners as the country's basic strategies in the post-revolutionary era. Ayatollah Khamenei refers to this strategy as the "strength of the internal construction of power." In this theory, the internal construction of power means empowerment based on internal capacities and capabilities in various political, cultural, social, economic, scientific and technological dimensions without "dependence" on external power. In other words, the strength of the internal construction of power is the ability of societies to deal with vulnerable challenges which its source is the internal authority and the strengthening of the internal construction of power in various fields. Accordingly, the main question of the present article is formulated as follows: Accordingly, the main question of the present article is formulated as follows: What are the historical and intellectual backgrounds of the genesis</span><span style="text-align: justify;">of the theory of internal construction of power and what is the relationship between this theory and political power? Apparently factors such as the historical situation in Iran (invasion of foreign countries and dependence on them), understanding the nature of international relations based on the system of domination, highlighting the Qur'anic texts that imply the concept of independence and internal authority, be factors which provide the necessary grounds </span><span style="text-align: justify;">to genesis</span><span style="text-align: justify;">the theory of the internal construction of power. In addition, Ayatollah Khamenei emphasizes the entanglement of the theory of the strength of the internal construction of power and political power; </span><span style="text-align: justify;">So that, On one hand, Without considering the idea of the internal construction of power, the foundations of political power will be shaken, and on the other hand, without the political power derived from the discourse of the Islamic Revolution, this theory will not be able to be realized and given objectivity.</span><br /> <span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">انقلاب اسلامی، با ایجاد گسست بنیادین میان پیوند استبداد و استعمار، استقلال، آزادی، تکیه بر شعار نه شرقی و نه غربی، اطمینان به خود، باور به ظرفیت ها و نیروهای داخلی و نفی وابستگی به بیگانگان را بهعنوان راهبرد اساسی کشور در دوران پساانقلابی مطرح کرد؛ آیت الله خامنه ای نیز از این راهبرد تحت عنوان نظریه «استحکام ساخت درونی قدرت» نام می برند. در این نظریه، ساخت درونی قدرت به معنای ساخت و بنای توانمندی بر مبنای ظرفیت ها و قابلیت های داخلی در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری بدون «وابستگی» به قدرت بیرونی است. بر اساس این رویکرد، استحکام ساخت درونی قدرت، توان برخورد جوامع با چالشهای آسیب پذیر است که منبع آن، اقتدار درونی و تحکیم ساخت داخلی قدرت در عرصههای مختلف است. سؤال اصلی مقالۀ حاضر این است که زمینه های تاریخی و فکری تکوین نظریۀ ساخت درونی قدرت چیست و چه نسبتی میان این نظریه و قدرت سیاسی وجود دارد؟ به نظر میرسد عواملی نظیر شرایط تاریخی ایران که پیشینۀ هجوم بیگانگان و وابستگی به آنان را تجربه کرده بود، درک ماهیت روابط بین الملل بر مبنای نظام سلطه، برجسته کردن نصوص قرآنی ناظر به مفهوم استقلال و اقتدار درونی، زمینه های لازم را برای طرح نظریۀ ساخت درونی قدرت فراهم میسازد. علاوهبر این، آیت الله خامنه ای بر درهم تنیدگی نظریه استحکام ساخت درونی قدرت و قدرت سیاسی تأکید دارند؛ بهطوری که بدون در نظر گرفتن ایدۀ ساخت درونی قدرت، پایه های قدرت سیاسی لرزان می شود و از سوی دیگر، بدون قدرت سیاسی برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی، این نظریه نیز امکان تحقق و عینیت بخشی پیدا نمی کند.</span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29452320200822Analysis of the model of active participation of citizens in the system of religious democracy (with emphasis on the concept of 'fire at will' in the views of Ayatollah Khamenei(2. تحلیل الگوی مشارکت فعالانه شهروندان در نظام مردمسالاری دینی (با تأکید بر مقوله آتش به اختیار در اندیشه آیت الله خامنه ای مد ظله العالی)1283340000-0003-4350-1916FAسید مجید امامیاستادیار گروه معارف و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)سید زکریا محمودی رجادانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدحسین نیکزاددانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200804The genealogy of pre-revolutionary Iranian political culture implies the institutionalization of subordinate political culture and the acceptance of "top-down" political authority among the majority of society. With the institutionalization of the "model of religious democracy" in Iran,the concept of fire at will, according to the cultural, political and social situation of the country and influenced by the religious principle of "Enjoining to Good [Ma’ruf] and Forbidding from Evil [Munkar]" and also with the aim of better fulfillment of citizens' rights and responsibilities, was introduced by the Supreme Leader of the Revolution. Some dissident currents and groups, by abusing the title of 'fire at will' and regardless of its content and purposes, tried to confuse, by publishing their content, especially in cyberspace, the public opinion about it. Researchers in the present study try to answer the questions, using the descriptive-analytical method and referring to the works and statements of Ayatollah Khamenei: What are the characteristics and components of participatory culture and desirable social interactions in Ayatollah Khamenei's worldview, and his thought and action? Also, what is the relationship and position of the concept of fire at will in the rule of culture of responsibility and supervision of different sections of society? The findings of the study indicate that the Supreme Leader of the Revolution in the post-revolutionary period, proposed a strategy of fire at will in complementing the cultural, political, social and participatory tactics of citizens, especially the youth. Some characteristics of this tactic are as follows: spontaneous and perfect cultural work, flourishing of cultural capacity, building trust, strengthening the mutual relations between the government and the nation, correcting the shortcomings and bureaucratic disorders in the country.<span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">تبارشناسی فرهنگ سیاسی ایران پیش از انقلاب، حاکی از نهادینه شدن فرهنگ سیاسی تبعی و پذیرش اقتدار سیاسی «بالا به پایین» در بین اکثریت جامعه بود. با نهادینه شدن «الگووارۀ مردمسالاری دینی» در ایران، مقوله آتش به</span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">اختیار بودن، بنا بر وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور، متأثر از مبانی دینی «امر به معروف و نهی از منکر» و تحقق مطلوبتر حقوق و مسئولیتهای شهروندان از سوی رهبر انقلاب مطرح شد. برخی جریانات و گروه</span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'Cambria',serif; mso-bidi-font-family: Cambria; mso-bidi-language: FA;"></span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">های معاند با سوءاستفاده از عنوان آتش به اختیار و بدون توجه به محتوا و اهداف آن، کوشیدند در فضای مجازی و نوشتاری افکار عمومی جامعه را نسبت به آن مغشوش کنند. محققان در پژوهش حاضر درصدد هستند با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از آثار و بیانات آیتالله خامنهای به این سؤالات پاسخ دهند که شاخصه</span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'Cambria',serif; mso-bidi-font-family: Cambria; mso-bidi-language: FA;"></span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">ها و مؤلفههای فرهنگ مشارکتی و تعاملات اجتماعی مطلوب در جهانبینی، اندیشه و کنش ایشان کداماند؟ و نسبت و جایگاه مقوله آتش به اختیار در حاکمیت فرهنگ مسئولیتپذیری و نظارتی اقشار مختلف جامعه چگونه است؟ یافتههای پژوهش حاکی از آن است که رهبر انقلاب در دوره پساانقلاب، راهبرد آتش به اختیار را در تکمله تاکتیکهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مشارکتی شهروندان بهخصوص جوانان مطرح کردند. کار فرهنگی خودجوش و تمیز، شکوفایی ظرفیت فرهنگی، اعتمادزایی، تقویت روابط متقابل دولت و ملت، اصلاح نواقص و اختلالات بوروکراتیک در کشور ازجمله شاخصه</span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'Cambria',serif; mso-bidi-font-family: Cambria; mso-bidi-language: FA;"></span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">های این تاکتیکاند.</span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29452320200822Constructive analysis of the role of religion in the relations between Iran and Iraq after the occupation by the United States3. تحلیل سازه انگارانۀ نقش مذهب در روابط ایران و عراق بعد از اشغال توسط آمریکا1283380000-0001-7444-1202FAفرهاد سهامیدانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا0000-0001-7444-1202Journal Article20200928Iran, which before the US invasion of Iraq in 2003 potentially considered Iraq as its geopolitical enemy, was doubled its concern for the possibility of emergence of a threatening government in Iraq after the US invasion; It should be noted that the presence of American troops also raised these concerns. However, the situation in Iraq after the occupation was such that Iran could play a major foreign actor in the country. After the occupation, a generation of rulers came to power in this country who established close relations with the Islamic Republic of Iran. These relations were influenced by the religious ideas of the leaders of the two countries, which caused these relations to be pursued on a large scale and completely different than before.With these interpretations, the main purpose of this article is to examine how these relations between Iran and Iraq were formed<span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-family: 'Arial',sans-serif; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;">.</span>Given what has been said, the main question of this article is how these relationships emerged and What were the influencing factors of the formation of such relationships? The hypothesis of this article is that religious and mental ideas have been effective in shaping these relations and converging between these countries. The present article tries to explain this issue with a descriptive-analytical method and using a constructivist approach.<span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">حمله آمریکا به عراق در سال 2003 باعث گردید تا ایران که قبل از آن بهصورت بالقوه عراق را دشمن ژئوپلتیک خود تلقی میکرد، نگرانیاش از روی کار آمدن یک دولت تهدیدگر در عراق دوچندان شود، حضور نیروهای آمریکایی نیز به این نگرانیها دامن میزد. با این حال شرایط در عراق پس از اشغال به</span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;"></span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">گونهای رقم خورد تا ایران بهعنوان یک بازیگر خارجی اصلی در این کشور به ایفای نقش بپردازد. پس از این اشغال، نسلی از دولتمردان در این کشور روی کار آمدند که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران برقرار کردند. این روابط متأثر از انگارههای مذهبی رهبران دو کشور بود که باعث شد این روابط کاملاً متفاوت از قبل و در سطح گستردهای دنبال گردد. با این تفاسیر هدف اصلی این مقاله بررسی چگونگی شکلگیری این روابط در سطح دو کشور ایران و عراق است. با توجه به آنچه گفته شد، سؤال اصلی این مقاله عبارت از این است که این روابط چگونه پدید آمد و عوامل مؤثر بر شکلگیری اینگونه روابط چه بوده است؟ فرضیه این مقاله بر این است که انگارههای مذهبی و ذهنی در شکلگیری این روابط و به وجود آمدن همگرایی بین این کشورها مؤثر بوده است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از رهیافت سازهانگاری درصدد است تا به تبیین این موضوع بپردازد.</span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29452320200822Scenarios for Yemen's future position in the West Asian regional equations based on critical uncertainties4. سناریوهای جایگاه آینده یمن در معادلات منطقه غرب آسیا با تاکید بر عدم قطعیتهای بحرانی1283420000-0002-9585-5188FAاکبر غفوریاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزدمحمدجواد فتحیدانشجوی دکتری علوم سیاسی،گرایش آیندهپژوهی مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهدایوب نیکونهاددانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش آینده پژوهی مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهدJournal Article20201101The invasion of the Arab-Western coalition (centered on Saudi Arabia) has made the Yemeni scene one of the most complex crises in the West Asian region. The final outcome of the Yemeni crisis, while having a significant impact on shaping the security order in the future of the West Asian region, will also determine the country's position in the future equations of the region. The main feature of this crisis is the multiplicity of actors involved and the conflict of stakeholders' demands.With due attention to the strategic position of Yemen in regional and world politics and the possession of the Bab el-Mandeb Strait, each of the actors is trying to steer Yemen in the direction of its desired scenarios. In fact, each of the influential actors in Yemen, based on their interests and values, considers a favorable situation (scenario) for Yemen, while this scenario can be considered for the other actor an unfavorable and threatening scenario. The present study seeks to answer the questions: What are the main uncertainties of the Yemeni crisis? And with regards to the uncertainties of the Yemeni crisis, what scenarios can be imagined for the Yemen's position in the future equations of the West Asian region? To answer this question, the scenario building method and the critical uncertainty approach have been used.Havingidentified the uncertainties based on the opinions of experts, from their interaction, four scenarios, which are the isolation of Yemen in the regional equations, the alliance with the Eastern-Islamic Front (enhancing Yemen's position in the regional equations), the alliance with the Salafi-Western Front (weakened and trusteeshipYemen) and strong Yemen (independent of the intervention of regional and supra-regional actors) have been presented.<span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">تهاجم ائتلاف عربی-غربی با محوریت عربستان سعودی صحنه ی یمن را به یکی از پیچیدهترین بحرانهای منطقه ی غرب آسیا تبدیل کرده است. فرجام نهایی بحران یمن علاوه بر اینکه در ترسیم نظم امنیتی در آینده ی منطقه غرب آسیا تاثیر به سزایی میگذارد، جایگاه این کشور را در معادلات آینده ی منطقه مشخص خواهد ساخت. مشخصه اصلی این بحران تعدد کنشگران دخیل و تعارض مطالبات ذی نفعان است. با توجه به جایگاه استراتژیک و راهبردی یمن در سیاست منطقه و جهان و در اختیار داشتن تنگه باب المندب، هر کدام از بازیگران در تلاش هستند تا جهت تحولات یمن را به سمت و سوی سناریوهای مطلوب خود سوق دهند. در واقع هر کدام از بازیگران تأثیرگذار در یمن بر اساس منافع و ارزشهای خود، وضعیتی را مطلوب قلمداد کرده که همان میتواند برای کنشگر مقابل یک سناریوی نامطلوب و تهدیدکننده خوانش شود. پژوهش پیش روی درصدد پاسخ به این سوالات است که عدم قطعیت های اصلی بحران یمن کدامند؟ و با توجه به عدم قطعیت های بحران یمن، چه سناریوهایی را می توان برای جایگاه این کشور در آینده ی معادلات منطقه ی غرب آسیا متصور بود؟ جهت پاسخگویی به این پرسش، از روش سناریو نویسی و رویکرد عدم قطعیت های بحرانی بهره گرفته شده است. پس از شناسایی عدم قطعیت ها بر اساس نظرات خبرگان، از برهم کنش آنها، چهار سناریوی انزوای یمن در معادلات منطقه ای، اتحاد با جبهه شرقی-اسلامی (ارتقای جایگاه یمن در معادلات منطقهای)، اتحاد با جبهه سلفی-غربی (یمن ضعیف شده و تحت قیمومیت) و یمن قدرتمند (مستقل از مداخله کنشگران منطقهای و فرامنطقهای) ارائه شده است. </span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29452320200822The role of the Zionist entity's “The power behind discourse” in advancing the Peace discourse with the United Arab Emirates5. نقش قدرت پشتِ گفتمانِ رژیم صهیونیستی در پیشبرد گفتمان صلح با امارات متحده عربی1283460000-0002-4065-2228FAمیثم قهرمانعضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامیJournal Article20210101The issue of peace between the Zionist entity and the United Arab Emirates can be viewed from different angles and perspectives. From the point of view of Critical discourse analysis (CDA), part of the story takes place in language or discourse. Therefore, the study and analysis of "power in discourse" is necessary to understand it. Another part of the Adventure involves non-discourse reality, and to understand it we need to examine the dimensions and components of the "power behind discourse"; This study is done at the level of explanation or social practice. In this article, the components and dimensions of the power behind discourse of Zionist entity in advancing the "peace discourse" have been investigated. The findings show that in addition to Jewish lobbies and US foreign policy in the Middle East, the UAE's dependence on Israeli technology and products (part of which is the product of the US-Israel Irano-phobia project) has made Israeli state-owned companies as well as Israeli advanced companies, that are seemingly private, as one of the most important "powers behind discourse" of Zionist entity in advancing the peace discourse, so that in recent years, the UAE has signed a number of cooperation agreements with them in various fields such as military, cyber, espionage and intelligence, health, agriculture, water and food security.<span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">از زوایا و منظرهای مختلفی میتوان به موضوع صلح میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی نگریست. از منظر تحلیل انتقادی گفتمان بخشی از ماجرا در زبان یا گفتمان رُخ میدهد و فهمِ آنْ مستلزم بررسی و تحلیل «قدرتِ در گفتمان» است و بخش دیگری از ماجرا واقعیت غیرگفتمانی را دربر میگیرد و برای فهمِ آنْ بررسی ابعاد و مؤلفههای «قدرتِ پشتِ گفتمان» ضروری است؛ چنین بررسیای در سطح تبیین یا کنش اجتماعی صورت میگیرد. در این پژوهش، مؤلفهها و ابعاد قدرتِ پشتِ گفتمانی رژیم صهیونیستی در پیشبرد «گفتمانِ صلح» بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که علاوهبر لابیهای یهود و تأثیر آن بر سیاستخارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه، وابستگی امارات به فناوریها و تولیدات اسرائیلی (که بخشی از این وابستگیها محصول پروژهی ایرانهراسیِ آمریکا و اسرائیل است)، شرکتهای دولتی و همچنین شرکتهای پیشرفته بهظاهر خصوصی اسرائیلی را به یکی از مهمترین قدرتهای پشتِ گفتمانی رژیم صهیونیستی در پیشبرد گفتمانِ صلح بدل کرده، بهطوریکه امارات در طی سالیان اخیر قراردادهای همکاری متعددی را در زمینههای مختلفی نظیر نظامی، سایبری، جاسوسی و اطلاعاتی، بهداشتی، کشاورزی، امنیت آبی و غذایی با آنها منعقد کرده است. </span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29452320200822Analytical model of Iran's Middle East policy during the chaos6. مدل تحلیلی سیاست خاورمیانهای ایران در دوران آشوب1283480000-0002-2458-7999FAابراهیم متقیاستاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0002-2458-7999سهراب انعامی علمداریدکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال0000-0003-1768-3824Journal Article20210108The years 2011 onwards should be considered as complex and important years for Iran's foreign policy in the Middle East; It is the time when the world order has undergone major transformations and the Middle East region, as a subsystem, has been affected by the global situation and processes that can be called the "chaos" situation. Hence, the Middle East, which had been in crisis and disorder for years, be headed for a security turmoil and instability. The components and signs of the security turmoil in the Middle East can be considered as chronic crises, cycles of security crisis, crisis interference, security ambiguity, the spread of extremism and terrorism, and the emergence of fragile states. In this context, the pattern of regional behavior of Iran will be of great importance for maintaining and pursuing national interests as well as dealing with regional crises and conflicts. This study will answer the main question: What are the characteristics, components and strategies of Iran's foreign policy during the Middle East security turmoil? The main hypothesis is that in a situation of turmoil and in a situation where security threats and ambiguities have increased, the Islamic Republic of Iran manages such a process through a strong government and strategic, communication-diplomatic mechanisms. First of all, this study tries to use a descriptive-analytical method to examine the components of the security turmoil and then to explain Iran's foreign policy strategies and political-security tools during the Middle East security turmoil.<span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">سال های 2011 میلادی به بعد را میتوان سالهایی پیچیده و در عینحال مهمی برای سیاست خارجی ایران در منطقه خاورمیانه تلقی کرد؛ دورانی که نظم جهانی دچار دگردیسیهای عمدهای شده و منطقه خاورمیانه به مثابه یک زیرسیستم از وضعیت و فرایندهای جهانی تحت عنوان «آشوب» تاثیر پذیرفته است. از این رو، خاورمیانه که برای سالها دچار بحران و بینظمی مدام بود، به سمت یک اشوب و بیثباتی امنیتی حرکت کرد. مولفهها و نشانههای آشوب امنیتی در خاورمیانه را میتوان بحرانهای مزمن، چرخههای بحران امنیتی، تداخل بحران، ابهام امنیتی، گسترش افراطگرایی و تروریسم و ظهور دولتهای شکننده دانست. در این قالب، الگوی رفتار منطقهای ایران برای حفظ و پیگیری منافع ملی و نیز رویارویی با بحرانها و تضادهای منطقهای از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. این پژوهش به این سوال اصلی پاسخ خواهد داد که سیاست خارجی ایران در دوران آشوب امنیتی خاورمیانه واجد چه ویژگیها، مولفهها و راهبردهایی است؟ فرضیه اصلی نیز عبارت از این است که در وضعیت آشوب و در شرایطی که تهدید و ابهام امنیتی افزایش یافته، جمهوری اسلامی ایران از طریق ساز وکارهای راهبردی، ارتباطی-دیپلماتیک و دولت قوی به مدیریت چنین روندی میپردازد. این پژوهش تلاش میکند که با روش توصیفی-تحلیلی، نخست مولفههای آشوب امنیتی را بررسی کرده و سپس راهبردهای سیاست خارجی و ابزارهای سیاسی-امنیتی ایران در دوران اشوب امنیتی خاورمیانه را تبیین کند. </span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29452320200822Investigating the relationship between the political system and the economic institutions with a focus on the Pahlavi period7. بررسی رابطه نظام سیاسی و نهادهای اقتصادی با تمرکز بر ایران دوره پهلوی130383FAمسعود نیلیدانشیار گروه اقتصاد دانشگاه شریفرضا بخشی آنیدانشجوی دکترای علوم اقتصادی دانشگاه شریفسید مهدی برکچیاناستادیار گروه اقتصاد دانشگاه شریفJournal Article20210301The main question of this study is: Why is the economic performance of some dictatorships such as Middle East monarchies, better than that of some democracies such as Latin American republics? In this paper, by adopting a descriptive-analytical approach and using historical observations, it has been argued that economic institutions historically influenced by political institutions. Political institutions form the two key components of any political regime, including power transition and power distribution. In this paper, based on historical observations, we show that the concentration of power on the Shah in Pahlavi Iran has led to rentseeking policies. The high concentration of the Shah's power prevented any political competition over efficiency and accountability, and had expanded his interference in the economic and political issues, such as military purchases, bank licensing, and ownership of large economic and industrial enterprises. Therefore, the property rights of economic activists independent of the Shah's power were not legally protected by economic institutions, and the protection or violation of property rights was exercised arbitrarily by the Shah. In contrast, the distribution of power among the ruling group in dictatorships such as Oman, Qatar and other family monarchies in Middle East led to the formation of efficient economic institutions. Because the king's power to deprive other members’ property is limited, and they are able to set up private enterprises to gain benefits. Finally, statistical analysis confirms the results obtained from historical observations and indicate that distribution of power has major role on the formation of economic institutions.<span lang="AR-SA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra';">در این مقاله، با اتخاذ رویکردی توصیفی- تحلیلی </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-variant-caps: small-caps; letter-spacing: 0.25pt;">و ارائه یک الگوی نظری استدلال شده است که کیفیت نهادهای اقتصادی از جهت تاریخی تحت تأثیر ویژگی</span><span lang="FA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-variant-caps: small-caps; letter-spacing: 0.25pt;"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra'; font-variant-numeric: normal; font-variant-east-asian: normal; font-variant-caps: small-caps; letter-spacing: 0.25pt;">های نهادهای سیاسی قرار دارند</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra';">. نهادهای سیاسی را میتوان متشکل از دو مؤلفه کلیدی انتقال قدرت و توزیع قدرت دانست. سپس با تکیه بر مشاهدات تاریخی نشان داده میشود که در ایرانِ دورۀ پهلوی، به علت تمرکز قدرت سیاسی در شخص شاه، نهادهای اقتصادی با هدف کسب رانت اقتصادی تأسیس میشدند. تمرکز بالای قدرت شاه سبب شده تا هیچ گونه رقابت سیاسی بر سر کارآمدی و پاسخ گویی شکل نگرفته و حجم مداخلات وی در جزئیترین مسائل اقتصادی و سیاسی مانند خریدهای نظامی، اعطای مجوز بانک، مالکیت بنگاههای بزرگ اقتصادی و صنعتی گسترده شود. بنابراین حقوق مالکیت فعالان اقتصادی مستقل از قدرت شاه مورد حمایت قانونی ازسوی نهادهای اقتصادی قرار نگرفته و حمایت یا نقض حقوق مالکیت به صورت سلیقهای بر اساس نظر شاه اعمال می شده است. اما در عمان، قطر و سایر پادشاهی های حاشیه خلیج فارس، توزیع قدرت بین اعضا خاندان حاکم، سبب شکلگیری نهادهای اقتصادی کارآمد و مستقل از نظام سیاسی شده است؛ چراکه قدرت پادشاه برای سلب حقوق مالکیت سایر اعضا خاندان محدود شده و قادر هستند تا بنگاه های اقتصادی خصوصی را با هدف کسب منافع اقتصادی تأسیس کنند. در نهایت، استفاده از تحلیل آماری، نتایج بدست آمده از مشاهدات تاریخی مبنی بر اثر کلیدی </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; mso-bidi-font-family: Calibri;">"</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra';">مؤلفه توزیع قدرت</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; mso-bidi-font-family: Calibri;">"</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 13.5pt; line-height: 90%; font-family: 'B Mitra';"> بر شکلگیری نهادهای اقتصادی کارآمد را مورد تأیید قرار می دهد. </span>