مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29451220200305Investigating on the rule of ((pulpit)) as the first rate media of Islam revolution according to the communicational model1. بررسی نقش «منبر» بهعنوان رسانه طراز انقلاب اسلامی بر اساس مدل ارتباطی122231FAرشید جعفرپوردانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)و عضو انجمن علمی جامعهشناسی سیاسی ایرانعباس جوادیاندانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشکاه خوارزمیJournal Article20190602 <br /><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; mso-bidi-language: FA;"> </span> <br /> <br /><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 107%; mso-bidi-language: FA;">The twentieth century revolutions usually tended towards two main theoretical currents. Namely liberalism and socialism, and benefited from their principles. Islamic revolution both theoretically and practically not only didn’t belong to these two intellectual dispositions, but rather it was formed as an independent pathway which was based on Islamic thought and school and after establishment made its main slogan (( Neither East nor West)). The difference between this revolution and other revolutions, in addition to leadership, slogans, theoretical school and supports must be sought in selection and utilization of the type of media in messaging. Based on various reasons imam Khomeini chose ((pulpit media)) with the focus on mosques and tekyehs as the main media of the revolution. This article tries to show that why the pulpit media was chosen as the main media of the revolution? The results of the article show that influencing factors in choice of pulpit media for Islamic revolution in its massaging process include: the nature of revolution’s leadership, the goals of the revolutionary forces, the nature of pulpits, prohibition of the use of various media by revolutionaries , the nature of Iranian society during revolution and functions of the pulpit(adaptation, achieving the goal, integration, consistency, stability). The research method of this article is a descriptive_analytical one with structural functional approach and uses communicative pattern.</span><span style="font-family: Calibri, sans-serif; font-size: 12pt;"> The Islamic Revolution, Media, Pulpit, Preachers, People, Communication Model, Structural Functional</span>انقلابهای قرن بیستم معمولاً به دو جریان اصلی نظری مرسوم یعنی لیبرالیسم و سوسیالیسم گرایش داشته و از مبانی نظری آنها بهره بردند. انقلاب اسلامی به لحاظ نظری و عملی نهتنها تعلقی به این دو مشرب فکری نداشته، بلکه بهعنوان یک مسیر مستقل مبتنی بر اندیشه و مکتب اسلام شکل گرفت و شعار اصلی خود را پس از استقرار نظام اسلامی «نه شرقی و نه غربی» قرار داد. تفاوت این انقلاب با سایر انقلابها علاوه بر رهبری، شعارها، مکتب نظری و حامیان باید در انتخاب و بهرهگیری از «نوع رسانه در پیامرسانی» جستوجو کرد. امام خمینی<sup>(ره)</sup> به دلایل مختلف رسانه «منبر» با محوریت مساجد و تکایا را بهعنوان رسانه انقلاب انتخاب کردند. مقاله حاضر تلاش دارد نشان دهد؛ چرا رسانه منبر به عنوان رسانۀ اصلی انقلاب اسلامی انتخاب شد؟ نتایج مقاله نشان میدهد عوامل مؤثر در انتخاب رسانه منبر برای انقلاب اسلامی عبارت از؛ ماهیت رهبری انقلاب، اهداف نیروهای انقلابی، ماهیت منابر، ممنوعیت استفاده از رسانههای مختلف توسط انقلابیون، ماهیت جامعه ایران در دوران انقلاب و کارکردهای منبر (تطبیق، دستیابی به هدف، یکپارچگی، انسجام و پایداری) در فرایند پیامرسانی انقلاب اسلامی است. روش پژوهش حاضر نیز تحلیلی-توصیفی با رویکرد کارکردگرایی ساختی و استعانت از الگوی ارتباط است.<br /><sup> </sup>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29451220200220Cultural requirements of modern Islamic civilization from the perspective of Ayatollah Khamenei2. بایستههای فرهنگی تمدن نوین اسلامی از منظر آیتالله خامنهای(مدظله العالی)122218FAمحمد حسین جمشیدیدانشیار روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرسسعید قربانیدانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات انقلاب اسلامیاسماعیل عارفیدانشآموخته کارشناسیارشد جامعهشناسی انقلاب دانشگاه شاهدJournal Article20190128<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> </span> <br /><span style="font-size: 16.0pt; line-height: 115%;">Islam school considers the formation of a government, which its roots have been built according to Islamic cultural values, as the most important axis in the life of the Muslims. Accordingly, the Islamic civilization is derived from The Holy Quran, Prophet's tradition and innocent imams and their statements and behavior. What we mean by Islamic civilization, is to create a comprehensive cultural-social system which its pillars and requirements are based on basics of Islam. This issue has received special attention from Supreme leader point of view. In this research, authors intend to use descriptive-analytical method to examine cultural elements and requirements that shape the new Islamic civilization in the Supreme leader's thought. The main question is : what are the cultural requirements that underlie the formation of the modern Islamic civilization from the perspective of the Supreme leader? Results show that cultural pivot and guideline, which are the most important factors in modern Islamic civilization, have four pillars of religion, rationality, ethics and knowledge. Proportionate and coordinated requirements are adopted from each of these pillars.</span> <span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 12.5pt; text-align: justify;">مکتب اسلام اساسیترین محور در حیات مسلمانان را تشکیل حکومتی میداند که پایههای آن بر اساس ارزشهای فرهنگی اسلام بنا شده باشد؛ با توجه به این مسئله، تمدن اسلامی برگرفته از قرآن کریم و سنت پیامبر</span><sup style="font-family: 'B Lotus'; text-align: justify;">(ص)</sup><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 12.5pt; text-align: justify;">، پیشوایان معصوم </span><sup style="font-family: 'B Lotus'; text-align: justify;">(ع) </sup><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 12.5pt; text-align: justify;">و بیانات و رفتار آنها است. منظور از تمدنسازی اسلامی، ایجاد نظام همهجانبه فرهنگی- اجتماعی است که ارکان و الزامات آن برگرفته از مبانی اسلامی باشد. این موضوع</span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 12.5pt; text-align: justify;"> </span><span style="font-family: 'B Lotus'; font-size: 12.5pt; text-align: justify;">بهصورت خاص در نگاه مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است. در پژوهش حاضر، نگارندگان مترصد هستند با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ارکان و الزامات فرهنگی شکلدهنده تمدنسازی نوین اسلامی را در اندیشۀ مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار دهند. سؤال اصلی پژوهش به این قرار است که بایستههای فرهنگی زمینهساز شکلگیری تمدن نوین اسلامی از منظر مقام معظم رهبری چه مورادی است؟ یافتهها نشان میدهند محور و راهبرد فرهنگی که مهمترین عامل تمدنسازی نوین اسلامی است، دارای ارکان چهارگانه دین، عقلانیت، اخلاق و علم است؛ از هریک از این ارکان نیز الزامات متناسب و هماهنگ اتخاذ میگردد.</span><br /><span lang="AR-SA" style="font-family: 'Arial',sans-serif; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri;"> </span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29451220200305Investigating the effects of unity and division of the Islamic Ummah in Imam Khomeini's thought3. بررسی آثار وحدت و تفرقه امت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)122237FAغلامرضا جمشیدیهااستاد تمام گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهرانملیحه نیکروش رستمیدانش آموخته کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article20181224<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> </span> <br /><span dir="LTR" style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;">One of the strategic concepts in Imam Khomeini's thought that, in addition to national dimensions, has international aspects for the Islamic world, is unity in the Islamic world. According to Imam’s thoght, Muslims need unity, solidarity and empathy for development and elevation and moving away from Islamic unity is one of the factors in the transformation of the Islamic system and the process of civilization. Regarding its importance, the present article tries to answer the question of the effects of Islamic unity and on the other hand the negative consequences of moving away from unity (division) for the Islamic world and Islamic countries from Imam Khomeini's point of view, using descriptive-analytical method and library resources. Results show that Islamic unity promotes Islamic Ummah's security, progress and dignity against Islam's enemies. And if instead of unity, division spreads in in the Islamic world a single Islamic nation cannot be realized and that ends up in the destruction of pure Mohammadan Islam, dominance of great powers over the Islamic world and the distance of Islamic societies from lasting and comprehensive independence.</span><span lang="FA" style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Lotus';">یکی از مفاهیم راهبردی در اندیشۀ امام خمینی<sup>(ره) </sup>که علاوه بر ابعاد ملی، جنبه های بینالمللی برای جهان اسلام دارد، وحدت در جهان اسلام است. به اعتقاد امام<sup>(ره)</sup>، مسلمانان برای رشد و تعالی نیازمند وحدت، همبستگی و همدلی هستند و دور شدن از وحدت اسلامی یکی از عوامل استحاله نظام اسلامی و فرایند تمدن سازی محسوب می شود. با توجه به این اهمیت، مقاله حاضر تلاش دارد با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و منابع کتابخانه ای به این سؤال پاسخ دهد که وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی<sup>(ره) </sup>چه آثاری دارد و در نقطه مقابل، دوری از اتحاد اسلامی (تفرقه) چه تبعات منفی برای جهان اسلام و کشورهای اسلامی خواهد داشت؟ یافته های مقاله نشان می دهد که وحدت اسلامی عامل ارتقا امنیت، پیشرفت، عزت و کرامت امت اسلامی در برابر دشمنان اسلام است و اگر بهجای وحدت، فرایند تفرقه در جهان اسلام گسترش یابد، امت واحده اسلامی تحقق نمی یابد و به از بین رفتن اسلام ناب محمدی<sup>(ص)</sup>، سلطه قدرتهای بزرگ بر جهان اسلام و دوری جوامع اسلامی از استقلال پایدار و همه جانبه منجر می شود.</span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29451220200305Investigating the effects of economics factors in Islamic revolution formation4. بررسی تأثیر عوامل اقتصادی در شکلگیری انقلاب اسلامی122362FAحامد عموییدانش آموخته دکترای روابط بین الملل و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج0000-0002-8189-6616Journal Article20190114<span dir="LTR" style="font-size: 16.0pt; line-height: 115%;">Each social revolution has various factors of emergence. Iran Islamic revolutions also has various political, economic, social, cultural and…factors that together led to its victory. Studying each of these factors is important. But this article focuses on studying economic factors of the victory of the Islamic Revolution, without intending to downplay the role of other factors. There for, the article's main question is what role did economic factors play in the emergence of Islamic Revolution in 1357/1979 The article's research method to answer this question is causal and descriptive and World Bank Economic Statistics are used. Dependent variable is economic factors and independent factor is Islamic revolution. General result of the article shows that economic factors of Revolution emergence are implementation of land reform, incomplete implementation of economic development plan, dependent development and downturn.</span><span lang="FA" style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: FA;">هر انقلاب اجتماعی عوامل پیدایش مختلفی دارد. انقلاب اسلامی ایران نیز دارای عوامل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... بوده است که در کنار یکدیگر موجب پیروزی آن شدهاند. بررسی هر یک از این عوامل دارای اهمیت است، اما این مقاله تلاش میکند تا عوامل اقتصادی پیروزی انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار دهد، بدون اینکه قصد داشته باشد، نقش دیگر عوامل را بدون اهمیت بداند. بنابراین، سؤال اصلی مقاله آن است که عوامل اقتصادی چه نقشی در وقوع انقلاب اسلامی در 1979م/ 1357 ش داشتهاند؟ روش تحقیق مقاله برای پاسخ به این پرسش، روش علی و معلولی و نیز روش توصیفی است و از آمار اقتصادی بانک جهانی در آن بهره گرفته شده است. متغیر مستقل، عوامل اقتصادی و متغیر وابسته، پیروزی انقلاب اسلامی است. نتیجه کلی مقاله نشان میدهد که اجرای اصلاحات ارضی، اجرای ناقص برنامههای توسعه اقتصادی، توسعه وابسته و رکود اقتصادی، عوامل اقتصادی وقوع انقلاب بودهاند.</span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29451220200220The effect of Iran Islamic Revolution on Shiism spread in Indonesia5. تاثیر انقلاب اسلامی ایران برگسترش تشیع در اندونزی122211FAسید محمد موسویدانشیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور قزوینمحمدتقی کمر روستاکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور قزوینJournal Article20190321<span dir="LTR" style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;">The main question of this research can be asked as to what effects the Islamic Revolution of Iran had on the spread of Shiism in Indonesia? Accordingly, using a descriptive-analytical research method based on diffusion theory with a brief explanation of the historical background of the origin of Shiites in Indonesia, introduction of Shiites-related organizations and institutes, the situation of the Shiites in Indonesia, proponents of the Shiite religion and their special relationships among themselves and others and the effect of one of the important events of the twentieth century, the victory of Islamic Revolution of Iran, on the spread and promotion of Shiite thinking in Indonesia, are studied. Results show that after the victory of Islamic Revolution, significant religious enthusiasm among Shiites and adherents to this religion were observed that led to the spread of Shiite literature. With these changes, institutions based on Shiite thought, such as Islamic schools, publishers and forums, were on the rise. There for, Islamic Revolution of Iran had significant impacts on the Shiites' cultural, social and political spread and influence in Indonesia by: 1.attracting Indonesian students in the seminary of Qom 2.establishment of Shiite affiliated institutions and organizations 3.Making the role of religious scholars, especially imitators, more important 4.the rise of Shiites and the encouragement of Shiite jurisprudence activities in Indonesia.</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Lotus';">سؤال اصلی پژوهش را اینگونه میتوان مطرح ساخت که انقلاب اسلامی ایران در گسترش شیعه در اندونزی چه تأثیری داشته است؟ بر این اساس با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی مبتنی بر نظریه پخش با توضیح مختصری در خصوص پیشینه تاریخی پیدایش شیعیان در اندونزی، معرفی سازمانها و مؤسسات مرتبط با شیعیان، به وضعیت شیعیان اندونزی، موافقان مذهب شیعه و روابط خاص آنها بین خود و همچنین با دیگران و تأثیرات یکی از رویدادهای مهم قرن بیستم یعنی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر گسترش و نشر تفکر شیعی در اندونزی را مورد بررسی قرار میدهیم. یافتههای پژوهش نشان میدهد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسلمانان اندونزی شاهد شور و شوق مذهبی چشمگیری در میان شیعیان و طرفداران این مذهب بودند که این امر، گسترش ادبیات شیعی را در برداشت. با تغییرات ایجاد شده، مؤسسات مبتنی بر تفکر شیعی نظیر مدارس اسلامی، ناشران و انجمنها روند رو به افزایشی داشتهاند. در نتیجه، انقلاب اسلامی ایران، بر میزان گسترش و نفوذ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شیعیان اندونزی </span><span lang="FA" style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Lotus';">از طریق: 1. جذب دانشجویان اندونزیایی در حوزه علمیه قم 2. ایجاد مؤسسات و سازمانهای وابسته به شیعه 3. پر رنگ شدن نقش علمای دینی بهویژه مراجع تقلید در حوزههای فرهنگی، سیاسی و مذهبی 4. ظهور شیعیان و ترغیب به انجام فعالیتهای فقه شیعه در اندونزی در دانشگاه و گروه</span><span lang="FA" style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Lotus';">استاد، </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Lotus';">تأثیرات قابل توجهی داشته است.</span>مرکز اسناد انقلاب اسلامیتحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی2717-29451220200220Reflection of Islamic Revolution of Iran in Armenia6. بررسی تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر ارمنستان122217FAنصرالله نخعی زرندیدانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی (گرایش اندیشه سیاسی) پژوهشکده امام خمینی(ره)حسین معین آبادی بیدگلیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمانJournal Article20190222<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> </span> <br /><span dir="LTR" style="font-size: 14.0pt; line-height: 115%;">Occurrence of the Islamic revolution in Bahman 1357 made the Islamic Republic of Iran, the center of spreading revolution. That it could directly and indirectly influence the Islamic movements and even independence movements in the region and the world in a short period of time. This study intends to examine the reflection of Islamic Revolution on Armenia, based on diffusion theory. This articles has tried to study diffusion theory, using descriptive-analytical method and data collection by documentary and library methods, and also address the question of has Islamic revolution, as the center of spread in the area, influenced Armenia_ non-Muslim neighboring country? And if so, how and to what extant was this effect? Results show that Islamic Revolution, in the first decade of Revolution and before the collapse of the former Soviet Union, had indirect positive impacts on increasing the Armenians' spirit of independence. But after the collapse of the former Soviet Union and independence of Armenia, the impact of Islamic Revolution diminished due to the existence of various obstacles such as the predominance of Christianity, internal problems, presence and competition of regional and trans-regional countries in Armenia.</span><span lang="FA" style="font-size: 12.5pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA;">وقوع انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 جمهوری اسلامی ایران را به کانون پخش انقلاب تبدیل کرد. چنانچه انقلاب اسلامی توانست در مدت کوتاهی بر جنبشهای اسلامی و حتی جنبشهای استقلال طلبانه در منطقه و جهان بهطور مستقیم و غیر مستقیم تأثیر داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی بازتاب انقلاب اسلامی بر کشور ارمنستان بر اساس نظریه پخش است. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری داده ها با روش اسنادی و کتابخانه ای ضمن بررسی نظریه پخش به این سؤال پرداخته شود که آیا انقلاب اسلامی بهعنوان کانون و اشاعه پخش در منطقه بر جمهوری ارمنستان، تنها کشور غیر مسلمان همسایه ایران، تأثیر داشته است یا خیر؟ و اگر داشته، این تأثیر به چه شکل و به چه میزان بوده است؟ یافته های مقاله نشان می دهد انقلاب اسلامی در دهه اول انقلاب و قبل از فروپاشی شوروی سابق تأثیرات غیر مستقیم و مثبت بر افزایش روحیه استقلالطلبی ارامنه داشته است، اما بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال ارمنستان به دلیل وجود موانع مختلفی همچون غالب بودن دین مسیحیت، مشکلات داخلی، حضور و رقابت کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در ارمنستان، از تأثیر انقلاب اسلامی بر جمهوری ارمنستان و ارامنه کاسته شده است.</span>